Tuesday 9 July 2013

Ramadhan yang Pertama

Alhamdulillah.
Allah telah mengkabulkan dosa hamba yang kerdil ini untuk sampai di bulan yang penuh kemuliaan ini bersama dengannya. 


Sebaik sahaja solat Maghrib (9/7/2013 - Selasa), saya duduk di depan suami. Wajahnya aku pandang. Dia yang sedang menonton TV agak kelu masa tu. Entahlah. Walaupun selalunya, kalau lepas solat jemaah atau saya solat sendirian, saya akan pergi menghadapnya. Bersalaman untuk memohon maaf untuk hari itu. Kali ini, rasa syahdu semalam. Mungkin kerana ini pertama kali kami sambut Radhan bersama.

Encik suami tersenyum. Dia tahu, aku mahu bersalam dengannya. Dia menghulurkan tangan. Tangannya aku sambut. Dapat aku rasakan getaran halus berdesir-desir di hati ni.

"Abg, syg nak minta maaf atas segala dosa syg pada abg sebelum-sebelum ni." Jujur saya katakan. Memang kekok kalau cakap skema macam ni dengan dia. Mukanya pun tak mampu saya pandang lagi kalau macam ni.

"Abg pun sama." Dia peluk saya. Lama.

Dalam pelukan tu, saya sempat berniat. Ya Tuhan, aku nak jadi isteri solehah untuknya dan ibu terbaik untuk anak-anaknya selagi Engkau beri nafas untukku. Saya niat taknak malas-malas kemas rumah lagi. Apa saja dia mahu, ingin cuba sedaya upaya saya usahakan untuk ditunaikan. Tak kiralah walaupun time tu saya letih ke tak.

Itu azam saya.

Saya dapat rasakan suami turut lakukan hal yang sama. Niat untuk hubungan kami. Ya, seolah-olah Allah beri mesej padaku tentang suamiku. Tapi, apa yang ada dalam hatinya, saya tak tahu.

Bermulalah malam itu 8.25 malam, kami memperbaharui wuduk, lantas bergegas ke surau untuk menunaikan solat Isyak berjemaah diikuti solat Terawih pertama kalinya. 


No comments:

Post a Comment